Sabbaten
gjennom tidene
- en oversikt over sabbat-helligholdelse fra Kristus fram til vår
tid
FJORTENDE ÅRHUNDRE
VALDENSERNE
"At vi skal tilbe kun en Gud, som er i stand til å hjelpe oss,
og ikke døde helgener; at vi burde holde sabbatsdagen hellig."
Luther's Fore-runners, 38.
INSABBATI
"I flere hundre år ble evangeliske grupper, spesielt valdenserne,
kalt insabbati på grunn av sabbat helligholdelse."
Gui, Manuel d'Inguisiteur
BØHMEN - 1310 (tidligere Tsjekkoslovakia)
"I 1310, to hundre år før Luthers teser, utgjorde de Bohemeske
brødre en fjerdedel av befolkningen i Bøhmen, og at de var
i forbindelse med valdenserne som var i mangfold i Østerrike, Lombardi,
Bøhmen, nord Tyskland, Thurigia, Brandenburg, og Moravia. Erasmus
påpekte hvor strengt bohemeske valdensere holdt den syvende dag sabbat."
Årmitage, A History of the Baptists, 318; Cox, The Literature
of the sabbath Question, Vol. 2; 201-202.
NORGE
"Også, i den katekisme som da ble brukt under det fjortende århundre,
lød sabbatsbudet således: 'Du skal ikke glemme å holde
den syvende dag."'
Sitert fra Documents and Studies Concerning the History of the Lutheran
Catechism in the Nordic Churches, (Christiania, 1893) 89.
NORGE
"Også prestene hadde ledet folket til å holde lørdag
som søndag."
Theological Periodicals for the Evangelical Lutheran Church in Norway,
Vol. 1:154.
ENGLAND, HOLLAND, BØHMEN
"Vi skrev om sabbatianeme i Bøhmen, Transylvania, England og
Holland mellom 1250 og 1600 e.Kr."
Wilkonson, Truth Triumphant, 309.
Tilbake
FEMTENDE ÅRHUNDRE
BØHMEN
"Erasmus bevitner at selv så sent som omkring år 1500 holdt
bohememe ikke bare den syvende dag samvittighetsfullt,
men ble også kalt sabbatianere."
Cox, The Literature of the sabbath Question, Vol. 2: 201-202. Se også
Wilkonson, Truth Triumphant, 264.
NORGE (Kirkemotet i Bergen, 22 august, 1435)
"Den første saken angående å holde lørdag
hellig. Det hadde kommet erkebiskopen for øre at folk på forskjellige
steder i kongeriket hadde forsøkt å holde lørdag hellig.
Dette er strengt forbudt - således står det i Kirkeloven -for
noen som helst å holde eller anskaffe seg helligdager, utenom de
som paven, erkebiskop, eller biskoper utpeker."
The History of the Norwegian Church under Catholicism,
F. Keyser, Vol. 2 (Oslo: 1858), 488.
NORGE, 1435 (Katolsk Provins Konsil i Bergen)
"Vi er blitt informert om at noen folk i forskjellige distrikter innen
kongedømmet, har tatt imot og driver med lørdags helligholdelse.
Dette er strengt forbudt - i hellige kirkelover - en og enhver å
holde dager med unntakelse fra de den hellige pave, erkebiskop og biskoper
befaler. Lørdags helligholdelse må heretter under ingen omstendigheter
bli tillatt lenger enn det kirkeloven befaler. Derfor, råder vi alle
Guds venner utover hele Norge, som ønsker å være lydige
mot den hellige kirke, å la dette lørdags helligholdelse ondet
være; og deretter forbyr vi under streng kirke straff å holde
lørdag hellig."
Catholic Provinejal Council at Bergen. Dip. Norveg, Vol. 7: 397.
NORGE, 1436 (Kirkedroftelser i Oslo)
"Det er forbudt under den samme straff å holde lørdagen
hellig ved å avstå fra arbeid."
History of the Norwegian Church, 401.
FRANKRIKE - valdenserne
"Louis XII, konge av Frankrike (1498-1515), som ble informert av valdensernes
fiender som bodde i en del av provinsen Provence, om at flere avskyelige
forbrytelser ble lagt til deres regning, sendte lederen for etterforskning,
og en viss doktor fra Sorbonne for å undersøke denne saken.
Idet de kom tilbake rapporterte de at de hadde besøkt alle sogn
men at de ikke kunne oppdage noen antydning til disse forbrytelsene som
de hadde blitt anklaget for. Tvert imot, de holt sabbatsdagen, fulgte dåps
anordningen i tråd med den opprinnelige menighet, lærte sine
barn opp i den kristne tro, og Guds bud. Da kongen hørte denne rapporten
fra sine utsendinger, sa han ved ed at disse var bedre menn enn han selv
eller hans folk."
History of the Christian Church, Vol. 2 (London: 1818) 71, 72.
INDIA
"Adskilt fra den vestlige verden i tusen år, var de naturlig
nok uvitende om de mange nyheter innført ved kirkemøter og
lateranske dekreter. 'Vi er kristne, og ikke avgudsdyrkere,'
var deres tydelige svar når det ble forlangt dem at de skulle vise
ærbødighet for statuen av jomfru Mana."
Tilbake
Det sekstende århundre
|