Sabbaten
gjennom tidene
- en oversikt over sabbat-helligholdelse fra Kristus fram til vår
tid
DET FEMTE ÅRHUNDRE
VERDEN
"For selv om alle Kirker i hele verden feirer de hellige mysterier
[Herrens Nattverd] på sabbaten i hver uke, nekter allikevel kristne
i Alexandria og i Rom å gjøre dette, på grunnlag av
noen gamle tradisjoner."
Fotnoten som følger dette sitatet forklarer bruken av ordet
'sabbat'. Den sier: "Det vil si på lørdag. Det bør
legges merke til at søndag aldri er kalt 'sabbaten' av de gamle
kirkefedre og historikere."
Soerates Seolasticus, Ecclesiastical History. bok 5, kap 22, s.289.
KONSTANTINOPEL
"Befolkningen i Konstantinopel , og nesten alle steder, kom sammen
på sabbaten, så vel som på den første dag i uken,
en skikk som aldri er fulgt i Rom eller i Alexandria." Soerates Seolastieus,
Eeelesiastical History bok 7, kap 19.
VERDEN - Augustine, Biskopen i Hippo (Nord Afrika)
Augustine viser at sabbaten ble holdt på hans tid "i de større
deler av den Kristne verden," og hans vitnesbyrd i forbindelse med dette
er desto mer verdifullt fordi han selv var en hengiven og trofast søndagsholder.
Se Nicene and Post-Nieene Fathers 1 ste serie, Vol 1, 5. 353, 354.
PAVE INNOCENT (402 - 417)
Pave Sylvester (314-335) var den første som befalte menighetene
at de skulle faste på lørdag, og Pave Innocent (402-417) gjorde
det til en bindende lov for de menighetene som adlød ham. (For å
kunne bringe vanære på sabbaten) "Beordret Innoeentius at lørdagen
eller sabbaten alltid skulle brukes til faste."
Dr. Peter Heylyn, History of the Sabbath, del 2, kap 2, side 44.
KRISTNE I DET FEMTE ÅRHUNDRE
Til og med ned til det femte århundre ble helligholdelse av den
jødiske sabbat holdt ved like i den Kristne kirke.
Lyman Coleman, Ancient Christianity Exemplified, kap 26, del 2, side
527.
FRANKRIKE
"Derfor, med unntak av Vespers og Noeturus, er det ingen offentlige
gudstjenester blant dem om dagen foruten på lørdag [sabbat]
og søndag."
John Cassian, a Freneh monk, "Institutes," bok 3, kap 2.
KRISTNE I DET FEMTE ÅRHUNDRET
"I Jeromes dager (420 e.Kr.) gjorde de mest hengivne kristne vanlig
arbeid på søndag."
White, Lord Bishop of Ely, Treatise of the Sabbath Day, 219.
AFRIKA
"Augustine beklaget det at i to nabomenigheter i Afrika helligholder
den ene den syvende dag sabbat, mens den andre fastet på den."
Peter Heylyn, The History of the Sabbath, 416.
SPANIA
"Ambrose velsignet den syvende dag som den rette sabbat, (som han selv
sier) hadde Ambrose stor innflytelse i Spania, som også holdt lørdags
sabbaten."
Wilkinson, Truth Triumphant, 68.
SIDONIUS (angående Kong Theodoric fra Goth, 454-526 e.Kr.)
"Det er et faktum at det tidligere var praksis i Østen å
holde sabbaten på samme måte som Herrens dag og å ha
hellige sammenkomster: mens folket, på den annen side, i Vest, samtidig
som de kjemper for Herrens dag, har forsømt feiringen av sabbaten."
"Apollinaris Sidonji Epistolae," lib .1,2, Migne, 57.
MENIMGHETEN I ØSTEN
"Mingana beviser at i 410, Isaac, øverste leder av Menigheten
i Østen, holdt et verdens råd, - stimulert, tror noen, ved
Musaeus reise, - oppmøte av delegater fra førti store hovedsteds
divisjoner i Østen. I 411 utpekte han en hovedstads direktør
for Kina. Disse menigheter helligholt den syvende dag."
EGYPT
"Det er flere byer og landsbyer i Egypt hvor folket, i motsetning til
skikk og bruk etablert andre steder, kommer sammen på sabbatskvelden,
og, selv om de har spist på forhånd, tar del i mysteriene."
Sozomen, Eeclesiastical History, bok 7, kap 19.
Tilbake
Det sjette og sjuende århundre
|