Sabbaten
gjennom tidene
- en oversikt over sabbat-helligholdelse fra Kristus fram til vår
tid
SPREDNINGEN AV EVANGELIET I DET FØRSTE
ÅRHUNDRE
Til jødene: - forkynt av Jesus Kristus og disiplene
Til samaritanene: - forkynt av Jesus Kristus Og deretter av Filip
(Ap.gj. 8,5)
Til Etiopierne: - forkynt av Filip (Ap.gj. 8,27)
Som vi ser ovenfor, ble evangeliet først hørt av jødene
og samaritanerne ved at de hørte Jesus Kristus levende iblant dem.
Etter Jesu oppstandelse og himmelfart fortsatte disiplene denne oppgaven.
Men snart ble evangeliet forkynt ikke bare for jødene og samaritanerne.
Filip forkynte det til en innflytelsesrik etiopier som fikk noe å
fortelle til sine landsmenn i Etiopia.
Den store menigheten i Antiokia, der hvor Kristi etterfølgere
først ble kalt kristne (Ap.gj. 11,26), sendte ut mange misjonærer.
Blant disse var Paulus, Barnabas og Markus. De brakte evangeliet til Kypros,
Tyrkia, Galatia (galaterne hadde forbindelse med kelterne i Frankrike,
Britannia, Skottland, Irland, og Wales) Grekenland, Malta, Italia og Spania.
Andre misjonærer utsendt fra Antiokia brakte evangeliet til Parthia,
India, Persia og Kina.
Oldtidskrifter ved Eusebius forbinder Andreas med Scythia, steppene
i det sentrale Asia. Fra Peters første brev ser vi at Peter arbeidet
i nord Tyrkia. Jakob led martyrdøden i Jerusalem under Herodes Agrippa.
Johannes arbeidet i Efesus i vest Tyrkia. Det sies om Filip at han forkynte
i det sentrale Asia mens ting tyder på at Natanael arbeidet i India.
Tradisjonen forteller også at Matteus dro til Etiopia etter han var
ferdig med å arbeide for jødene. Jakob, Alfeus sønn,
sies å ha lidd martyrdøden i Persia. Om Taddeus blir det fortalt
at han arbeidet i Edessa (Persia) og at Simon, kananitten, arbeidet med
ham. Thomas grunnla en menighet i India der han også døde.
Mattias, han som kom i Judas sted, sies å ha arbeidet blant kannibaler.
Disse, og selvfølgelig mange flere tok del i det vanskelige arbeidet
med å spre evangeliet.
Tilbake
DET FØRSTE ÅRHUNDRE
JESUS
«Det kom en mann til ham og spurte: «Mester hva godt skal
jeg gjøre for å få det evige liv?» Men Jesus svarte:
«Hvorfor spør du meg om det gode? Det er bare én
som er god. Men vil du gå inn til livet, så hold budene!»»
(Matt 19,16.17)
DET FJERDE BUD
«Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager
skal du arbeide og gjøre din gjerning. Men den sjuende dagen er
sabbat for herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken
du selv eller din sønn eller din datter, verken tjeneren eller tjenestekvinnen
eller feet, eller innflytteren i dine byer. For på seks dager skapte
Herren himmelen, jorden og havet og alt som er i dem; men den sjuende dagen
hvilte han. Derfor velsignet Herren hviledagen og lyste den hellig.»
JESUS
«Han kom nå til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på
sabbaten gikk han inn i synagogen som han pleide. ...» (Luk 4,16)
JESUS
«Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på
sabbaten.» (Matt 24,20)
Her ba Jesus disiplene om å be at de måtte slippe å
flykte på sabbatsdagen når de en dag måtte flykte fra
den dømte byen Jerusalem. Siden Jerusalem ble ødelagt i år
70 e.Kr., nesten 40 år etter Jesus døde på korset, så
tyder Jesu uttalelse i Matt 24,20 på at Jesus ikke hadde noen planer
om å forandre helligdagen fra lørdag til søndag. Det
ser heller ut som om hans forståelse var at sabbaten skulle holdes
hellig under alle omstendigheter.
HANS ETTERFØLGERE
«Deretter vendte de tilbake og gjorde i stand velluktende oljer
og slaver. På sabbaten holdt de seg i ro, som loven krevde.»
(Luk 23,56)
PAULUS
«... Der var det en synagoge, og Paulus gikk dit som han pleide.
Tre sabbater på rad talte han med dem ut fra skriftene.» (Ap.gj.
17,1,2)
PAULUS OG HEDNINGENE
«Da de gikk ut, ble de oppfordret til å tale om dette neste
sabbat.» (Ap.gj. 13,42)
«Neste sabbat strømmet nesten hele byen til for å
høre Guds ord.» (Ap.gj. 13,44)
Legg merke til at det var hedninger i en hedensk by som møttes
på sabbaten for å høre Guds ord. Dette var nok ikke
et typisk synagoge møte, for vi leser at nesten hele byen kom sammen.
Men her er det altså ingen hentydninger om at «den jødiske
sabbat var opphørt».
JOHANNES
«På Herrens dag kom Ånden over meg, ...» (Åp.
1,10). Bibelen viser i Mark 8,28, Jes 58,13 og 2 Mos 20,10 at kun sabbaten
er Herrens dag. Omtrent hundre år etter Johannes begynte søndagen
å få tittelen Herrens Dag, men det er ikke en bibelsk betegnelse.
JOSEFUS
«Det er ikke den by blant grekerne, eller noen av barbarerne,
eller i det hele tatt noen nasjon, hvor vår skikk om å hvile
på den syvende dag ikke er nådd fram!»
(Sitert i M'Clatchle. Notes and Queries on China and Japan, edited
by Dennys, Vol. 4, Nos. 7, 8, p. 100)
KRISTNE I DET FØRSTE ÅRHUNDRE
«Da flyktet Abrahams åndelige avkom til Pella, på
den andre siden av Jordan, hvor de fant et trykt sted og kunne tjene deres
Herre og holde sabbaten.» (Eusebius's Ecclesiastical History, 3:5)
PHILO
Philo proklamerer at den syvende dag er en høytid som ikke er
bare for den og den byen, men for hele universet.
(M'Clatchie, Notes and Queries on China and Japan, Vol. 4, s.99)
Tilbake
Det 2. og 3. århundre |