Sabbaten
gjennom tidene
- en oversikt over sabbat-helligholdelse fra Kristus fram til vår
tid
DET FJERDE ÅRHUNDRE
ITALIA OG ØSTEN
"Det var stort sett praksis blant menighetene i Østen; og noen
menigheter i vest.... For i menigheten i Millame [Milano];... ser
det ut som om lørdagen ble holdt høyt i ære.... Ikke
så å forstå at menigheten i Østen, eller noen
av de andre som holdt den dagen hadde en tendens til iudaisme [Jødedom],
men at de kom sammen på sabbats dagen for å tilbe Iesus [Jesus]Kristus
sabbatens Herre."
History of the Sabbath, (opprinnelig stavemåte er beholdt) (London:
Dr Heylyn, 1636) 2:5, side 73-74.
ORIENTEN OG DET MESTE AV VERDEN
"De urkristne var veldig nøye med helligholdelse av lørdag,
eller den syvende dag.... Det er tydelig at alle menighetene i Orienten,
og store deler av verden, holt sabbaten som en høytid.... Athanasius
forteller oss også at de holt religiøse samlinger på
sabbaten, ikke fordi de var smittet av Jødedommen, men for å
tilbe Jesus, sabbatens Herre; Epiphanius sier det samme."
Antiguities of the Christian Church, Vol. 2, bok 20, kap. 3, seksjon
1, 66.1137-8.
ABYSSINIA (ETIOPIA)
"I den siste delen av det århundre uttalte st. Ambrose av Milano
offisielt at den abyssinske biskopen, Museus, hadde 'reist nesten alle
steder i landet til Seres (Kina)'. I mer enn sytten århundrer
fortsatte menigheten i Abyssinia å hellige lørdagen
som det fjerde buds hellige dag."
Migne Patrologia Latina, 17:1131-2., siterer Ambrose, De Moribus Braehmanorium
Opera Omnia, 1132.
ARABIA, PERSIA, INDIA, KINA
"Mingana beviser at den abyssinske kristendom (sabbat holdere) i 370
e.Kr. var så populær at dens berømte leder, Musaeus,
reiste omfattende i Østen for å hjelpe frem menigheten i Arabia,
Persia, India og Kina."
Wilkinson, Truth Triumphant. 308: n. 27.
ITALIA -Milano
"Ambrose, den berømte biskopen av Milano, sa at når han
var i Milano, holdt han lørdag, men når han var i Roma holdt
han søndag. Dette var opprinnelsen til ordtaket, 'Når du er
i Roma, gjør som de gjør i Roma."
Heylyn, The History of the Sabbath (1612)
SPANIA - Kirkemøtet i Elvira (305 e. Kr.)
Kirkelov 26 av Kirkemøtet i Elvira viser at menigheten i Spania
på den tiden holt lørdag, den syvende dag. "Når det
gjelder fasting hver sabbat: Oppløst, slik at feilen kan bli rettet
fra det å faste hver sabbat." Denne resolusjonen fra kirkemøtet
står i direkte opposisjon til de retningslinjer menigheten
i Rom hadde lagt ned, nemlig det å befale at sabbaten skulle være
en fastedag for å vannære den og gjøre den lite attraktiv
for folket.
SPANIA
Av interesse kan man poengtere at i nord-øst Spania, nær
byen Barcelona, er det en by som heter Sabadell, i et distrikt som opprinnelig
var bebodd av et folk som ble kalt både "valdenses" og "sabbati".
PERSIA - 335-375 e.Kr. (40 år med forfølgelse under
Shapur II)
Populære klagemål mot de kristne var: "De forakter vår
solgud, de har gudstjeneste på lørdag, de vanhelliger den
hellige jord ved å begrave sine døde i den."
Wilkinson, Truth Triumphant, 170.
PERSIA -335-375 e.Kr.
"De forakter vår solgud. Var det ikke Zoroaster, den kanoniserte
grunnleggeren av vår guddommelige lære, som innførte
søndag for ett tusen år siden til ære for solen og som
en erstatning for det Gamle Testamentets sabbat? Jo, disse kristne har
gudstjeneste på lørdag."
O'Leary, "The Syriac Chureh and Fathers," s.83, 84.
KIRKEMØTET I LAODIKEA -365 e.Kr.
"Kirkelov 16 - På lørdagen skal evangeliene og andre porsjoner
av Skriften bli lest høyt."
"Kirkelov 29 - Kristne skal ikke judaisere og være uten arbeid
på lørdagen, men skal arbeide på den dagen; men Herrens
Dag skal de spesielt hedre, og, som kristne, hvis mulig, ikke gjøre
noe arbeid på den dag."
Hefeles, Couneils, Vol. 2, bok 6
KIRKEMØTET I LAODIKEA
"Fra apostlenes tid like til kirkemøtet i Laodikea, som fant
sted omtrent året 364, fortsatte helligholdelse av jødenes
sabbat, som kan bli bevist av mange forfattere; ja, til tross for kirkemøtets
dekret mot det."
Ley, John, Sunday a Sabbath, (London: 1640)163.
Tilbake
Det femte århundre
|