Sabbaten
gjennom tidene
- en oversikt over sabbat-helligholdelse fra Kristus fram til vår
tid
DET ÅTTENDE ÅRHUNDRE
KIRKEMØTET I FRIAUL, ITALIA; 791 e.Kr. (Canon 13)
"Vi befaler alle kristne å holde Herrens dag, ikke for å
holde den til ære for den forgangne sabbat, men for den hellige aften
først i uken som kalles Herrens dag. Når det snakkes om den
sabbaten som jødene helligholder som den siste dag i uken, og som
også våre småbønder holder..."
Mansi, 13:851.
PERSIA OG MESOPOTAMIA
"Persias fjellandskap og Tigris og Eufrats daler gav gjenklang av deres
lovsang. De høstet sine avlinger og betalte sin tiende. De bega
seg til sine kirker på sabbatsdagen for å tilbe Gud." Realencyclopaedie
führ Protestantisehe Theologie und Kirche,
article "Nestorianer"; også Yule: The Book of Ser Marco Polo, Vol.
2,409.
INDIA, KINA, PERSIA, osv.
"Helligholdelse av den syvende dag var utbredt og motstandsdyktig blant
de troende i menigheten i Østen og de st. Thomas Kristne i India,
som aldri var knyttet til Rom. Den ble også opprettholdt blant de
grupper som brøt med Rom etter Kirkemøtet i Kalkedon, nemlig,
abyssinerne, jacobittene, maronittene, og armenerne.
Chaff-Herzog, The New encyclopaedia of Religious Knowledge, "Nestorians",
også Realencyclopaedie führ Protestantische Theologie und Kirche,
"Nestorianer".
KIRKEMØTET I LWTINAE, BELGIA - 745 e.Kr.
(Boniface var tilstede)
"Den tredje talen i dette kirkemøtet advarte mot helligholdelse
av sabbaten ved å henvise til dekretet fra kirkemøtet i Laodikea."
Dr. Hefele, Coneiliengeschichte, Vol. 3, 512:362.
KINA -781 e.Kr.
I år 781 ble det berømte Kina Monumentet inngravert i
marmor for å informere om Kristendommens vekst i Kina på den
tiden. Inskripsjonen, som består av 763 ord, ble utgravd i 1625 i
nærheten av byen Changan og står nå i 'Tavlenes Skog',
Changan. Det følgende utdraget fra steinen viser at sabbaten ble
helligholdt:
"På den syvende dag ofrer vi offergaver, etter vi har renset
våre hjerter, og mottatt tilgivelse for våre synder. Denne
religion, så perfekt og så utmerket, er vanskelig å navngi,
men den lyser opp mørket ved dens strålende forskrifter."
Christianity in China, M l'Abbe Huc, Vol 1, ch 2, side 48,49.
Tilbake
DET NIENDE ÅRHUNDRE
BULGARIA
"I den tidligste misjonsfasen i Bulgaria ble det lært at intet
arbeid skulle bli utført på sabbaten."
Responsa Nicoliai Papae I og Consulta Bulgarorum,
ResponsumlO, funnet i Mansl, saerorum Concilorum
Nova et Amplissima Collectio, Vol. 15:406; også Hefele,
Conciliengesehiehte, Vol. 4: 478.
BULGARIA
(Pave Nicholas I, i et svar på brev fra Bogaris, den regjerende
prins i Bulgaria)
"Spørsmål 6: Bading er tillatt på søndag.
Spørsmål 10: En må la være å arbeide på
søndag, men ikke også på sabbaten."
Hefele, Vol. 4, side 348-352, section 478. Bulgarerne hadde som skikk
å hvile på sabbaten. Pave Nicholas skriver mot denne praksis.
KONSTANTINOPEL
Photius, Patriarken i Konstantinopel [i et mot-synode som avsatte Nicholas],
anklaget pavemakten på følgende måte:
"Mot kirkelovene, forledet de bulgarerne til å faste på
sabbaten."
Photius, von Kard, Hergenrother, Vol. 1: 643. NOTAT: - Pavemakten hadde
alltid prøvd å sette den syvende dag i vanry ved å insistere
på at alle skulle faste den dagen for på den måten å
oppnå at folk skulle foretrekke søndagen, den første
dag, den dagen som Rom hadde adoptert.
ATIUNGIANERNE
Kardinal Hergenrother sier at de sto i fortrolig forbindelse med keiser
Michael II (821-829) og bevitner at de helligholt sabbaten.
Kirehengeschichte, Vol. 1: 527.
INDIA, ABYSSINIA
"Vidt spredt og vedvarende var helligholdelse av den syvende dag sabbat
blant de troende i menigheten i Østen og de st. Thomas kristne i
India. Den ble også opprettholdt av abyssinerne."
BULGARIA
"Pave Nicholas I, i det niende århundre, sendte den regjerende
prins av Bulgaria et langt dokument som sa at en måtte avstå
fra arbeid på søndag, men ikke på sabbaten. Overhodet
for den Greske Kirke, som ble fornærmet av pavemaktens innblanding,
erklærte paven for bannlyst."
Wilkinson: Truth Triumphant, 232.
Tilbake
Det 10. og 11. århundre
|